Algemeen taalvaardigheid in de LO
Naar een nieuw curriculum voor het eerste opleidingsjaar PDF Afdrukken E-mail
Geschreven door Administrator   
maandag, 31 mei 2010 08:51

Men stelt in lerarenopleidingen en in het werkveld al een hele tijd vast dat het met de taalcompetenties van studenten/ beginnende leerkrachten niet zo best gesteld is. Die problemen situeren zich zowel op het niveau van inhouden, vaardigheden als attitudes. Tegelijkertijd (en een beetje in contradictie met het voorgaande) moeten aspirant-leerkrachten ook specifieke taalcompetenties verwerven om later de taalvaardigheid van de eigen leerlingen te stimuleren en te verbeteren, onder het motto ‘elke leerkracht is een taalleerkracht’ (of taalbewuste leerkracht).
In het eerste project kozen we ervoor om eerst werk te maken van de eigen taalvaardigheid van de student, met aandacht voor ook de academische taalcompetenties. Het referentiekader blijft ook daar de 'Dertien Doelen' omdat de vaardigheden, inhouden en attitudes die we aanleren altijd ten dienste staan van de professionele taalvaardigheid die we willen bereiken. Enkele professionele taalcompetenties komen daarbij expliciet aan bod, namelijk deze die nauw aansluiten bij die eigen taalvaardigheid van de student of bij taalcompetenties die de student ook meteen moet inzetten in het eerste opleidingsjaar. de doelen die hier 'vertaald' werden situeren zich vooral in domein 2, 'De leraar in interactie met volwassenen in en rond de school' en ook soms in domein 1, 'De leraar in interactie met zijn leerlingen' (vertellen, voorlezen).

Bijlagen:
Download dit bestand (PP_taalcompetenties_vertaald.ppt)PP_taalcompetenties_vertaald.ppt[ ]1302 Kb
Laatst aangepast op maandag, 18 oktober 2010 08:42